Zoals iedere speler eigenlijk dient te weten, heeft Mojang regels opgesteld met betrekking tot het gebruik van hun intellectuele eigendommen door derden. In normale-mensen-taal zijn dat dus gewoon de regels en voorwaarden van Mojang.
Hoewel het misschien niet politiek correct is, kan men er niet omheen dat het gewoon algemeen kan worden aangenomen dat minstens 95% van alle Minecraft-gebruikers deze voorwaarden gewoon heeft geaccepteerd zonder ze te lezen. Als je je niet bezig houd met het beheren van servers of het verdienen van geld aan activiteiten die je op Minecraft uitvoert, zit je over het algemeen gewoon veilig zolang je je gedraagt.
Echter zijn er in de afgelopen maanden veel discussies geweest over de EULA, met nadruk op servers die zich niet houden aan de EULA. Om te beginnen zal ik even kort toelichten wat de EULA precies is:
'EULA' is een een Engelse afkorting voor een 'End-User License Agreement'. In het Nederlands is dat een 'licentieovereenkomst voor eindgebruikers'. De mensen die het spel Minecraft van Mojang kopen zijn de eindgebruikers en de licentieovereenkomst zijn de voorwaarden waar je mee akkoord gaat als je een licentie voor het betreffende product koopt. De EULA is een verzamelnaam voor een aantal verschillende documenten, waaronder de Mojang Account Terms, de Brand And Assets Guidelines, de Commercial usage guidelines en de Privacy policy. In de serverwereld kijken we met name naar de Commerical usage guidelines en in mindere mate naar de Brand And Assets Guidelines.
De beste manier om dit uit te vinden is door de EULA zelf te lezen. Er staan links naar alle besproken documenten onder in dit topic. Maar voor het gemak zal ik het even de belangrijke zaken over servers uit de Commercial usage guidelines samenvatten:
Hoofdregel:
Een server mag donateurs compenseren voor hun donatie, zolang ze geen voordelen bieden in de gameplay.
Hier volgt een lijst met voorbeelden. Deze lijst is niet compleet, maar dat betekent niet dat iets wat er niet op staat wel mag. Er bestaan in principe gewoon geen loopholes of work-arounds. Als je door middel van betaling een speler een voordeel geeft boven een andere, niet-betalende speler is dat gewoon niet toegestaan, in elke denkbare context.
Een paar extra voorbeelden zijn uitgelegd door Mojang in twee Q&A's. Deze zijn vertaald door Black Encryption. De tweede Q&A kan je hier vinden. Hieronder kan je de vertalingen vinden:
Mojang's post
Je mag spelers laten betalen om in je server te spelen
Het bedrag moet hetzelfde zijn voor alle spelers. Je mag niet je spelers scheiden in betaalde en niet betaalde groepen. Ook mag je spelers niet laten betalen voor gameplay elementen.
Je mag donaties ontvangen
Je mag donaties ontvangen van andere spelers. Je kunt ze bedanken, maar geen speciale behandeling geven door ze extra gameplay elementen te geven, zoals aparte werelden en kits.
Je mag de mogelijkheid geven tot in-game adverteren
Je mag advertenties in je Minecraft werelden stoppen om te helpen met de kosten. Mits het redelijk is, zijn advertenties en sponsoring goede manieren om de kosten te dekken. Je mag in-game items verkopen, mits ze de gameplay niet beïnvloeden Het maakt Mojang niet uit als je in-game items verkoopt, maar ze mogen alleen cosmetisch zijn. Huisdieren, hoeden en particle effecten zijn oke, maar zwaarden, onzichtbaarheids potions en mensetende varkens (haha, grappig Mojang) mogen niet. Mojang wilt dat alle spelers dezelfde gameplay mogelijkheden krijgen, het maakt niet uit of ze betalen of niet.
Er is een uitzondering op de regels - capes! Mojang heeft veel plezier gehad in het maken van capes voor extra-speciale leden voor de community en Minecon bezoekers. Ze willen het ook zo exclusief houden als mogelijk, daarom, geen capes, ook niet als je ze gratis weggeeft.
Je mag niet real-world geld inruilen voor in-game geld
Het maakt Mojang niet uit dat er in-game geld is dat verdiend wordt door het spelen in de server, maar je mag niet de mogelijkheid geven om real-world geld in te wisselen voor in-game geld.
Geef je leden genoeg informatie
Als je besluit geld te gaan verdienen met je server, moet je duidelijk aangeven dat de aankoop niet in verband staat met Mojang. Geef duidelijk aan waar je geld heen gaat, en voorzie de leden van contact details en een aankoopgeschiedenis. Je moet ook de wet checken op het verkopen van digitale items in jouw regio.
Zijn er servers die vrijgesteld zijn van de EULA?
Nee. Dit geld voor alle servers en spelers.
Moeten de server hosts binnen een bepaalde periode veranderingen aanbrengen in hun servers?
Ja. Alle servers moeten akkoord zijn gegaan met de EULA voor 1 augustus 2014.
Kan ik mensen laten betalen voor de toegang tot mijn server?
Ja. Op welke manier is aan jou. Enkele betaling of een abonnement mogen beide.
Hoe vaak mag ik mijn spelers laten betalen om toegang te krijgen tot mijn server?
Je mag spelers zo vaak als je wilt laten betalen. Je mag zelfs leden laten betalen voor getimede toegang als je denkt dat, dat de beste manier is om je kosten te dekken.
Wat telt als een server? Zijn proxies één grote server, of meerdere, kleinere servers?
Een server is iets waar een gebruiker zijn client aan verbindt. De gebruiker is op een andere server wanneer ze er eentje verlaten en wanneer ze er eentje handmatig joinen (via de multiplayer screen). Virtuele servers en proxies maken geen verschil; voor de client zijn het allemaal dezelfde server.
Bronnen
Eerste gedeelte: https://mojang.com/2014/06/lets-talk-server-moneti...
Q&A: https://mojang.com/2014/06/lets-talk-server-monetisation-the-follow-up-qa/[/spoiler]
Wat moet ik doen als een server zich niet aan de EULA houdt?
Als jij een server hebt gevonden die zich niet aan de EULA houdt, zijn er drie opties:
1 - Je spreekt de server hier op aan.
- Let op: Je bent geen politieagent, dus als de server niet wil luisteren kan je overgaan op de volgende optie. Neem niet het recht in eigen handen.
2 - Je geeft de server aan bij Mojang.
- Dit kan je doen door een rapport in te dienen op deze site: [Link]
3 - Je laat het gaan.
- De server wordt vroeg of laat wel gepakt. Of niet. Het is de taak van Mojang om in te grijpen. Niet die van jou.