Enkele weken geleden liet een van jullie een reactie achter met daarin de vraag of ik eens wat kon schrijven over de geschiedenis van Minecraft. Ik heb ja gezegd. Tot mijn spijt. Want wat een ongelofelijk verhaal zit erachter! Ik heb besloten er een mini-serie van te maken, dat is prettiger dan in een stuk een ellenlange tekst te lezen. Dit zal per jaar gaan. Vandaag dan deel 2 van de 4, het jaar 2010 van Minecraft!
Overstromingsgevaar
In januari 2010 krijgt Minecraft de immens beroemde Indev 0.31 update. Het is een rare, deze update is continu. Dat wil zeggen dat er niet één specifieke build is maar juist uit meerdere delen bestaat. Het eerste wat Minecraft krijgt in deze Indev is water. Het rare goedje wat je computer helemaal van de kook laat raken. De eerste versies van deze entity mislukken volledig. Je computer krijgt het zo hard te verduren dat het keihard crasht wanneer je ook maar meer dan 15 blocks aan water in je facerange hebt. Toch krijgen Notch en Dock het voor elkaar om dat te stabiliseren.
Opeens werd Minecraft immens populair; iedereen wilde het hebben. Gamers wilden het als kado geven, maar dat kon niet. Tenminste, alleen de gratis versie, die maar een keer in de zoveel tijd werd geupdate. Op 21 januari gaf Notch dan ook het startsein voor een nieuwe verkoopcampagne. Premiumspelers konden non-premiums het spel schenken voor maar €8. Dat was dan nog inclusief import- en transactiekosten, de EU was toen nog niet heel makkelijk met online producten zoals nu. Dat ging ook wel even goed.
Op 27 januari kwamen enkele spelers met het idee om dingen te maken met al die blocks die je had. Notch pikte dat op en in samenwerking met Dock kwamen ze op 29 januari uit met dit geweldige systeem: crafting. Minecraft werd nu pas echt Minecraft.
A dark day
Succes eiste zijn tol. Werkdruk werd Dock teveel. Daarnaast beschuldigde hij Notch ervan hem te behandelen als een kind. Niks zou goed zijn. Dock nam ontslag. Dat maakte indruk, veel spelers haakten af omdat zij zich genaaid voelden. Notch vond dat ook en legde tijdelijk zijn werk stil. Toch gaf Notch niet op; op 27 februari bereikte Minecraft het INFDev criteria. Het gespeel met oneindige werelden werd werkelijkheid. Nu kon je in een oneindige wereld spelen in plaats van een wereld van 1280x1280. Ook nam Notch meer mensen aan, vooral bevriende coders.
In het vorige deel kon je trouwens lezen dat Notch naast Mojang ook bij Jalbum werkte. Die baan gaf hij op begin juni, na een korte pauze toen Dock wegging, en hij richtte zich helemaal op Minecraft. Dat had effect en niet lang daarna vierde Notch zijn eerste echte overwinning: 200.000 kopers van het spel. Om dat te vieren voerde hij de Seecret Fridays updates uit. Op vrijdag 18 juni gooide hij het Minecartsysteem erin en een week later de Dungeons. Epica alom. Alweer werden spelers razend enthousiast. Notch hield daar rekening mee en deed iets nieuws. Minecraft PC bereikt het Alpha ontwikkelingsniveau (Alpha 1.0.0), prijs steeg van €5.00 naar €10.00. Het was nu mogelijk om in een clientscherm te spelen.
Nog een heel setje Seecret Fridays werden uitgegeven. In juli was het namelijk alleen maar feest. Minecraft bestond al een jaartje. In totaal 5 updates erbij: Redstone werd geïntroduceerd, wintermode, boats en Bigtrees kwamen erbij. Bakstenen en slimecube mobs ook. Op de 30e kwamen kippetjes en de muziekplaten erbij voor een echt feestje. Nog beter: de eerste online multiplayer kwam uit. Al eerder kon gespeeld worden met multiplayer, alleen nog niet online.
De update der updates
Augustus 2010 is memorabel. Op 4 augustus werd de eerste Survival Multiplayer vrijgegeven, ofwel Alpha 1.0.15. Op de 20e van die maand kwamen de fences en Notch, JahKob en Carl Manneh worden door VALVe uitgenodigd om eens te praten op hun kantoor in Washington. Diezelfde dag schrijven de 3 gozerts de creepypasta over de Herobrine. Al is het niet bewezen dat zij het zelf waren. Een dag later krijgen meer dan 50 fans lucht dat Notch en zijn team in Washington zijn in het Bellevue en organiseren MinecraftCon. Een spontane meeting met het hele team. Ze hadden het heel erg naar hun zin en enkele fans kregen zelfs een baan aangeboden bij Mojang, zo schijnt Jeb aan zijn functie gekomen te zijn. Dat weet ik niet zeker.
Op 2 september keren Notch, JahKob en Carl terug van hun trip. VALVe zal Minecraft sponsorschap geven en in de VS het spel promoten. VALVe mag op hun beurt zich weer niet bemoeien met het coderen of bedrijfsmanagement. Fair deal, en om het te vieren doet Notch nog even 2 Seecret Fridays er tussen door. Sluipen wordt erbij genomen en Minecraft is 1 weekend gratis, de loginserver werkte niet. Een gigantische bug blijkt dat te zijn. Alle accounts worden automatisch premium. Was het wel een bug? Sommigen denken aan een geniale actie van Notch om Minecraft eens flink onder de aandacht te brengen. Eitherway, het werkt. Ook Minecraft Classis komt terug, gratis, op Minecraft.net.
Spooky Scary Skeletons
Op 16 oktober 2010 wordt Mojang AB opgericht, het kleine bedrijfje van Notch (Mojang Specifications) wordt officieel een miljoenenbedrijf. Gesponsord door VALVe nemen alle werknemers van Mojang Spec. een sharehold in Mojang AB. Direct gaat het hele nieuwe bedrijf aan de slag: op 30 oktober werd Alpha 1.2.0 uitgebracht. De Halloween update. Verbeterde AI voor de hostile mobs en specifiek de skeletons. Ook de Nether kwam uit. Hysterie alweer onder alle spelers. Servers raken overbelast
Jens 'Jeb' Bergensten en Markus 'Junkboy' Toivonen stappen officieel in het team. De twee fans zouden al eerder op het Minecraftcon geweest zijn in Washington en daaraan hun baan hebben ontleend. Daar laten ze echter niks over kwijt. Wel word al vrij snel het cadeausysteem herzien: nu zijn er cadeaucodes in plaats van een simpele encypted download link in een mail. Daarnaast kwam op 20 december de Minecraft Beta uit. Mojang achtte het INFDev programma als voldoende en kwam met achter-de-schermen updates. De prijs van Premium steeg van €10 naar €15.
Herobrine
Herobrine prijsvraagje
Een heel leuk feitje: Notch was op de avond van de jaarwisseling zo bezopen dat hij voor de gein de Herobrine echt heeft geprogrammeerd en in de Beta had gezet. De volgende dag claimt hij het eruit gehaald te hebben maar steeds meer spelers in dat opeenvolgende jaar kwamen met bewijs dat de Herobrine echt was. Nu nog? Geen idee. Toch valt het op dat rond Halloween en de jaarwisseling steeds weer bewijs komt van de Herobrine. Real or fake? Your call! Mocht jij het beste bewijs vinden dat de Herobrine echt is, dan krijg jij van mij 1 maand lang een minecraftserver van 512MB (1-6 spelers) van Serverbuilds!